PRO здоров'я

Про освітній марафон

19-23.05.2025

Впродовж 19-23 травня 2025 року працівники кафедри Олена АКСЬОНОВА, Світлана АВДЄЄВА, Ірина ШВЕЦЬ взяли участь в освітньому марафоні «HealthySkills: вчи, готуй, досліджуй!». Захід організований КЗ “ЗОІППО” ЗОР в межах Обласної програми щодо реалізації Стратегії реформування системи шкільного харчування у Запорізькій області. 

Наш модуль “Розумний рух”. 

В межах цього модуля  для здобувачів закладів загальної середньої освіти в умовах підземної школи  проведені такі заняття:
  • початкова ланка “Здорові продукти і рухи”
  • середня ланка “Енергія руху – енергія їжі”
  • старша школа “Їв – рухайся!”

Про реформу шкільного харчування


Відповідно до п. 6 протоколу наради «Про реалізацію реформи шкільного харчування», проведеної під головуванням Прем’єр-міністра України Д. Шмигаля 05 квітня 2025 року, Міністерство освіти і науки України надсилає для використання у роботі рекомендації щодо особливостей організації харчування в закладах загальної середньої освіти (далі – заклади освіти), пов’язаних із недостатньою пропускною здатністю харчоблоків / обідніх залів закладів освіти (застосування просторових рішень), розроблені з урахуванням міжнародного досвіду.
За результатами аналізу практики організації харчування в закладах освіти встановлено, що в окремих закладах зберігається низка викликів, зокрема, недостатня кількість посадкових місць в обідніх залах, низька пропускна здатність виробничих приміщень харчоблоків, обмежена продуктивність технологічного обладнання, складність одночасного забезпечення гарячим харчуванням значної кількості учнів та відсутність зон для проведення кулінарних майстер-класів як частини освітнього процесу з формування культури здорового харчування.
З метою реагування на зазначені виклики Міністерством напрацьовано рекомендації.

 1. Просторові рішення:

  • розширення площ обідніх залів за рахунок реконструкції або об’єднання суміжних приміщень;
  • переобладнання частини класів чи холів у тимчасові їдальні під час пікових навантажень з дотриманням санітарних вимог;
  • використання мобільних модульних обідніх залів;
  • використання в обідніх залах та холах шкіл модульних меблів, що дозволяють швидко трансформувати простір (складані або мобільні столи і стільці).

2. Організаційні рішення:

  • централізоване постачання харчування з опорних кухонь або фабрик-кухонь, а також залучення кейтерингових послуг у громадах, де це доцільно;
  • організація харчування у декілька змін для зменшення навантаження на обідню залу;
  • збільшення кількості часових проміжків для харчування дітей.

3. Технологічні рішення:

  • переоснащення харчоблоків сучасним багатофункційним технологічним обладнанням відповідно до нових розрахункових навантажень (зокрема пароконвектоматами, багатофункційними тепловими приладами для варіння, смаження, тушкування, а також посудомийними машинами високої продуктивності);
  • модернізація електромереж для забезпечення належної потужності.

4. Використання термобоксів або термопідносів:

  • використання термобоксів або термопідносів як практичного рішення для забезпечення гарячого харчування без потреби у одночасному перебуванні всіх учнів в їдальні;
  • термобокси або термопідноси дозволяють зберігати страви теплими протягом 1,5–2 годин, що є ефективним у великих школах або при доставці гарячого харчування з опорної кухні чи охолодженого – з фабрики-кухні;
  • використання термобоксів або термопідносів доцільно у випадках, коли харчування організовується в пристосованих приміщеннях, таких як навчальні класи, холи, мобільні модульні обідні зали, де немає повноцінної роздаткової лінії.
  • сервірування страв у термобокси або термопідноси здійснюється безпосередньо в харчоблоках, а потім готові комплекти доставляються в місця прийому їжі, що дозволяє розвантажити основну їдальню та ефективно використовувати просторові ресурси.

4. Рішення щодо інтеграції кулінарної освіти в освітній процес:

  • створення окремих зон для проведення кулінарних майстер-класів у їдальнях шкіл з урахуванням вимог безпеки, ергономіки та інтеграції в освітній процес;
  • проведення майстер-класів для учнів як елементу навчальних програм зі здорового харчування, що сприятиме формуванню відповідальної харчової поведінки.
Разом з тим довідково надаємо інформацію про міжнародний досвід вирішення питань організації харчування в закладах освіти, пов’язаних із недостатньою пропускною здатністю харчоблоків та обідніх залів закладів загальної середньої освіти в інших країнах.

Канада та США

Просторові рішення щодо багатофункціонального використання приміщень, де їдальні поєднуються з актовими залами або відкритими холами, що дозволяє гнучко змінювати їхнє призначення залежно від потреб.

Японія та Південна Корея

Частина шкіл організовує харчування безпосередньо у класах або тимчасових обідніх зонах, що значно розвантажує їдальні. 

Фінляндія

Оптимізація графіків харчування за прикладом Фінляндії, де впроваджено поетапний розклад відвідування їдалень, що дозволяє уникнути пікових навантажень і рівномірно розподілити потік учнів протягом дня та впровадження
харчування за формою «буфетів», де дітям середніх та старших класів пропонується лінія самообслуговування.

Франція та Великобританія

Оптимізація зонування та меблювання – використання мобільних та ергономічних меблів, що легко трансформуються відповідно до кількості відвідувачів.
Також доцільним є розподіл обідніх залів на окремі секції для різних вікових груп, що сприяє більшій організованості процесу харчування та зменшує навантаження на основні приміщення їдалень.
Застосування зазначених підходів сприятиме рівномірному розподілу потоків учнів під час харчування, підвищенню ефективності використання наявних ресурсів та створенню комфортних умов для всіх учасників освітнього процесу.